Footcore, train jij je voeten al?

Leestijd: 5 min

Voetklachten zijn een serieus probleem, in deze story ga ik je vertellen over een opkomende hype die de wereld van de voet zal veranderen!
Fysiotherapie in Amsterdam

Herken je dat gevoel van pijnlijke en stijve voeten? Misschien heb je hier soms last van na een flinke hardlooptraining, een lange wandeling of na slenteren door de stad. Met een schuldgevoel wrijf je bij thuiskomst misschien wel over je voeten. Dat beetje liefde hebben ze ook wel verdiend. Gedurende de hele dag worden ze opgesloten in (vaak te krappe) schoenen, waar je dan ook nog eens de hele dag in beweegt.

Onze voeten geven ons informatie over de stand van ons lichaam en de omgeving waarin het zich bevindt.

Voetklachten

Blessures aan onze voeten zijn een serieus probleem, zeker bij mensen die de hele dag staan of sporten beoefenen zoals hardlopen, nordic walking of misschien wel ballet. Vele paramedici zeggen dat de wervelkolom het fundament is van het menselijk lichaam. Maar gedurende de dag wordt ons lichaam toch gedragen door onze voeten?!… Onze voeten hebben namelijk boten, pezen, spieren, banden, bloedvaten en zenuwen welke allemaal bedoeld zijn om ons lichaam te ondersteunen, te verplaatsen en informatie te geven over de stand van ons lichaam en de omgeving waarin het zich bevindt.

Anatomie van de voet

De enkel wordt gevormd door een kuit- en scheenbeen. De botten die daartussen liggen worden de voetwortel (tarsus) genoemd, deze bestaat uit zeven voetwortelbeentjes (tarsalia), welke met elkaar verschillende gewrichtjes vormen. Vervolgens komen de vijf middenvoetsbeentjes (metatarsalia), welke langwerpig zijn van vorm. Daarna komen de vijf tenen (phalangen). Elke teen heeft drie kootjes, behalve de grote teen, deze heeft er maar twee.

Het effect van schoeisel

De natuurlijke voet, is de voet waarmee een baby geboren wordt. De voet is het breedste bij de tenen die gestrekt zijn en een beetje uit elkaar staan. Naargelang het dragen óf het niet dragen van schoenen ontwikkelt de voet zich. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed ontwikkelde voet, de voet is die nooit, weinig of met zeer flexibel schoeisel geschoeid is geweest. Hierbij verandert de vorm van de voet weinig ten opzichte van de voet van een baby.

Geschoeide voeten zien er meestal anders uit. De voet is het breedste bij de bal en de tenen worden naar elkaar toe gedrukt. Vaak wijst de grote teen naar binnen (hallux valgus) en zie je een ingezakte voetboog (platvoet, pes planus valgus). Deze voet is vaak stug en hard onder de voet. Onderzoekers en enkele vooruitstrevende podotherapeuten stellen dat de meeste schoenen (ook de zogenaamd goede schoenen) de voeten vervormen en de spieren in de voet verkorten en zelfs kunnen verzwakken.

Maar wees gerust: door simpelweg je voeten te trainen kunnen deze spieren weer aansterken en de voet weer soepel worden!

Voetstabiliteit

Rompstabiliteit heeft in relatie tot rugklachten en sportblessures de laatste jaren veel aandacht gekregen. Enkele onderzoekers stellen voor om op dezelfde manier naar voetstabiliteit te kijken. ​Het stabiliserende systeem bestaande​ uit drie subsystemen welke met elkaar samenwerken.

  • Het passieve systeem, bestaande uit: botten, peesplaten, banden en kapsel.
  • Het actieve systeem, bestaande uit: spieren en pezen, welke weer onder te verdelen zijn in een lokaal stabiliserende spieren (intrinsieke voetspieren) en globale spieren (extrinsieke voetspieren).
  • Het neurale systeem, bestaande uit: sensorische receptoren in het kapsel, banden, peesplaten, spieren en pezen. Deze receptoren zijn zenuwuiteinden welke waarnemen wat er gebeurt in de bovengenoemde structuren.

De dieper gelegen voetspieren zorgen voor een stabiele basis en een goede stand van gewrichten. Hierdoor kunnen de globale spieren en het passieve systeem niet overbelast raken.

Het trainen van de voet

Niet iedereen denkt er aan om naar de fysiotherapeut te gaan met voetklachten. Zij zullen eerder naar een podotherapeut gaan. Uit vele onderzoeken weten wij dat oefeningen verlichting geven bij welke blessure dan ook. En de bewijzen voor oefeningen voor de voet groeien ook. Het trainen van de voetspieren en het dragen van minimalistisch schoeisel wordt op dit moment bij vooruitstrevende podotherapeuten en fysiotherapeuten ingezet als therapie bij voetklachten. Denk hierbij aan: een hielspoor, ingezakte voorvoet, hallux valgus, een platvoet (het naar binnen zakkende voet) en achillespeesklachten. ​Door het trainen van je voeten behoud je de vorm en functie en ga je voetklachten tegen.

Heb je voetklachten? Maak dan een afspraak bij een fysiotherapeut zodat de juiste diagnose gesteld kan worden en kom er achter wat voetcore oefeningen voor jou kunnen doen. Bij AmstelFysio staan we graag klaar om je hier bij te helpen.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Fysiotherapie in Amsterdam

Auteur

Luca Fossen

Luca Fossen

Fysiotherapeut & personal trainer
Aanwezig ma t/m do & zo