Achillespees klachten

Leestijd: 10 min

Achillespees klachten komen veel voor bij hardlopers, maar ook bij niet- sporters is het een veel voorkomende blessure. In deze story lees je er alles over.
Fysiotherapie in Amsterdam

Wat gaat er mis in de achillespees?

De achillespees is de pees die de driedelige kuitspier verbindt met je hielbeen. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat je op je tenen kan staan. Hij wordt voornamelijk belast bij sprongbewegingen en sprintjes.

Risico factoren:

  • Hogere leeftijd
  • Trauma
  • Eerdere achillespees klachten
  • Sekse (een man heeft meer kans op achillespees klachten)
  • Gebruik van corticosteroïde of antibiotica

 

Een belangrijke beïnvloedbare factor is de kracht in de kuitspier. Wanneer er minder kracht in de kuit aanwezig is wordt er meer van de achillespees gevraagd waardoor er irritatie kan ontstaan. Daarnaast is er in onderzoek een relatie gelegd tussen achillespees overbelasting en een pronatiestand van de voet (naar binnen staande of ingezakte voet).

Dan is er ook nog de mogelijkheid dat een verhoogde spierspanning van de benen zorgt voor minder bewegelijkheid van de enkel, dit kan ook resulteren in achillespees klachten.

Er zijn dus allerlei factoren die meespelen in het ontstaan van achillespees klachten. Wij specialiseren ons bij AmstelFysio in het behandelen van hardlopers, ook deze groep is vatbaar voor Achillespees klachten. Nu krijgen wij vaak vragen over het lopen op de loopband en of dit schadelijk is.

Lopen op een loopband heeft blijkbaar een 15.6% hogere belasting en 12.5% grotere piek belasting op de achillespees vergeleken met buiten lopen.

Verschil loopband vs. buiten hardlopen

Sommige mensen zeggen dat er een verschil is tussen lopen op een loopband en buiten hardlopen, en dat dit mogelijk een oorzaak is van achillespeesklachten. Nu heeft R.W. Willy en zijn groep onderzoekers daar recentelijk onderzoek naar gedaan. Lopen op een loopband heeft blijkbaar een 15.6% hogere belasting en 12.5% grotere piek belasting op de achillespees vergeleken met buiten lopen.

De conclusie is duidelijk: Lopen op de loopband is meer belastend voor de achillespees dan buiten hardlopen en kan daarmee achillespees klachten veroorzaken.

Wat is de oplossing voor achillespees klachten?

Voor de oplossing moeten we met name kijken naar de oorzaak van het probleem. Per persoon zal het uiteraard verschillen maar dit zijn de belangrijkste factoren die je kunt beïnvloeden:

  • Kracht van de kuit
  • Stand van de voet
  • Spierspanning in de benen

 

Daarnaast speelt de intensiteit van de training en de (loop)techniek een belangrijke rol.

Heb jij nu zelf achillespees klachten en lees je dit dan raden wij je aan om twee dingen te doen:

  1. Een afspraak maken bij ons om er samen achter te komen welke factoren bij jou hebben gezorgd voor de klachten.
  2. Daarnaast kan je alvast beginnen met balans en excentrische oefeningen voor de kuit.

 

Wacht niet te lang en laat een fysiotherapeut er naar kijken. Wij helpen je graag verder. Lees meer over AmstelFysio in Amsterdam of bel gelijk voor een afspraak: 020 – 261 02 68.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Fysiotherapie in Amsterdam

Auteur

Iris Fresen

Iris Fresen