Aandoeningen

Schouderklachten? Een simpele oplossing.

Vandaag bespreken wij bekende schouderklachten die mede door vele herhaalde bewegingen ontstaan.

4 maart 2021 •

10 min leestijd

Fysiotherapie in Amsterdam

Als fanatieke sporter heb jij wellicht ook wel eens de fout gemaakt om te enthousiast van start te gaan. Wat veel mensen vergeten is dat dit behoorlijk wat klachten op kan leveren. Vandaag bespreken wij een bekende schouderklacht die mede door vele herhaalde bewegingen ontstaat. Denk hierbij aan oefeningen als push-ups en pull-ups (ook wel bekend als opdrukken en optrekken) waarbij een verkeerde houding aangenomen wordt en bewegingen boven schouderhoogte. Ben jij een van die sporters die sinds een paar weken nadat je gestart bent met fanatiek te sporten, ineens schouderklachten hebt? Van die zeurende of stekende pijn bij het bewegen van je arm? De pijn bevind zich vast precies op de schouderkop, of niet soms? Je bent gelukkig niet de enige, 7-34% van alle (jong)volwassenen heeft wel eens last van schouderklachten! In deze story geef ik je meer informatie en simpele tips!

Anatomie schouder

Anatomy Shoulder Bones

De schouder wordt gevormd door een paar heel belangrijke botstukken: het schouderblad, het sleutelbeen en de bovenarm. Deze drie belangrijke botten worden bij elkaar gehouden door kapsel, banden en spieren. Het bovenste deel van het schouderblad en een deel van het sleutelbeen, vormen samen het schouderdak. Tussen het schouderdak hangt de bovenarm, die bij elkaar gehouden wordt door kapsel, banden en hele belangrijke spieren. In en rondom het schoudergewricht liggen de meest essentiële schouderspieren, namelijk de rotator cuff. Een viertal spieren die samen het manchet van spieren die zich in en rondom het schoudergewricht bevinden. Dit rotatorenmanchet houdt de kop van de bovenarm in de gewrichtskom van het schouderblad en trekken het gewrichtskapsel strak.

Verder zijn er nog een aantal belangrijke spieren die er voor zorgen dat het schouderblad op de borstkas gestabiliseerd worden. Ook zitten er een aantal belangrijke slijmbeurzen in en rond het schoudergewricht. Welke een heel belangrijke functie hebben, het fungeert namelijk als een soort stootkussen. Slijmbeurzen bevinden zich op plaatsen waar de huis, spieren, ligamenten en pezen dicht bij elkaar liggen en tegen botten aan kunnen wrijven tijdens bewegen.

Subacromiale pijnklachten (SAPS)

Vroeger werd gedacht dat deze klachten veroorzaakt werden door het inklemmen van slijmbeurzen of pezen. Dit werd een impingement genoemd. Echter blijkt dat de rol van de inklemming bij zo een dergelijke schouderklacht kleiner is dan gedacht werd. Om deze reden is de naam veranderd in SubAcromiaalPijnSyndroom. Het omschrijft klachten die veroorzaakt worden door pijn in de structuren onder het schouderdak (het acromion).

Excentrisch trainen vergroot de spiermassa en kracht, vermindert het risico op blessures, verbetert de coördinatie én draagt bij aan het genezingsproces!

Oorzaken schouderklachten

Herhaalde bewegingen boven schouderhoogte kunnen een overbelasting van de spieren en pezen rondom het gewricht veroorzaken. De schouder wordt veel belast bij sporten als zwemmen, handbal, honkbal, tennis en squash. Bij zulke sporten ontstaat er een soort hyperlaxiteit, omdat de kop met veel regelmaat heen en weer in de kom gaat. Hierdoor worden de pezen en spieren te zwaar belast en ontstaat er een peesirritatie. De irritatie kan ook ontstaan door kleine scheurtjes in de pees of omdat er te weinig ruimte is onder het schouderdak, waardoor de pees tegen het bot aan schuurt. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat de slijmbeurs een veel kleinere rol speelt bij dergelijke schouderklachten dan lange tijd gedacht werd. Andere oorzaken dan sport en herhaaldelijke bewegingen kunnen zijn:

• Slechte houding;
  • Verminderde krachtuithoudingsvermogen van de spieren die het schouderblad op de borstkas stabiliseren;
  • Te soepele schouder;
  • Stijfheid in nek, schouder en bovenrug;

Het is erg belangrijk dergelijke schouderklachten op tijd te herkennen, zodat behandeling voor het verminderen van deze pijn snel toegepast kan worden. De pijnklachten worden beschreven in verschillende fasen: Fase 1: Pijn na het sporten, Fase 2: Pijn bij de warming-up, Fase 3: Pijn tijdens de hele sportactiviteit, Fase 4: Pijn in rust. Wanneer de klachten een langere tijd bestaan, kunnen de pijn en beperkingen continue worden en zelfs doen toenemen. In het ergste geval bestaat zelfs de mogelijkheid dat de pezen scheuren.

Symptomen schouderklachten

Schouderklachten. Doe jij ook al excentrische schouder oefeningen?Diverse symptomen beschrijven heel duidelijk SAPS klachten, speciaal voor jou hebben wij ze op een rijtje gezet.

• Pijn tijdens het heffen van de arm, met name boven schouderhoogte;
  • Pijn gelokaliseerd in de bovenarm en niet op de schouder;
  • Pijn kan uitstralen richting de arm of zelfs de nek;
  • Pijnklachten bij aan- en/of uitkleden en het reiken naar hoge voorwerpen;
  • Pijn treedt meestal op tijdens het slapen, dit kan optreden door te (gaan) liggen op de schouder;

Excentrisch trainen (verhelp je schouderklachten)

Door de herhaalde bovenhandse bewegingen raken de pezen overbelast. Belangrijk is om deze overbelaste spieren te stretchen. Helaas is het niet volledig mogelijk om deze spieren specifiek statisch te rekken. Om deze reden is het belangrijk dat de spieren excentrisch getraind worden. Een excentrische beweging omschrijft een actieve verlenging van spier- en peesweefsel. De weerstand is groter dan de kracht van de spier. Excentrische bewegingen hebben als voornaamste functie om weerstand af te remmen. Daarnaast vergroot het de spiermassa en –kracht, vermindert het blessure risico’s, verbetert het de coördinatie én draagt het bij aan het genezingsproces! De belastbaarheid en het rekkingsvermogen van de pees worden vergroot en verbetert.

Ervaar jij schouderklachten of heb je hulp nodig bij excentrisch trainen? Wacht niet te lang en laat een fysiotherapeut er naar kijken. Wij helpen je graag verder.

Fysiotherapie in Amsterdam

Auteur

amstelfysio55

Franc Thomissen

MSc Manueel therapeut
Aanwezig ma, di, wo & vr

Nieuws, Partners, Story

AmstelFysio werkt samen met leefstijlcoach Clara
Coach Clara brengt ervaring, kennis en kwaliteiten samen om jou te helpen jouw gezondheidsdoelen te bereiken.

Aandoeningen, Oefeningen

Wat is acute lage rugpijn en hoe kom je ervan af?
Heb je last van je lage rug? In deze blog leggen we je uit wat lage rugpijn is, hoe het (kan) ontstaan en hoe we het behandelen.

Aandoeningen, Oefeningen

Frozen Shoulder
Een overzicht van de oorzaak, prognose en behandeling van frozen shoulder