Hoe ik mijn PR op de ‘De Zestig van Texel’ met een uur verbeterde

Leestijd: 5 min

Ik ga je vertellen hoe ik door middel van een goede voorbereiding mijn PR op de Ultrarun ‘De Zestig van Texel’ in 5 jaar tijd met een uur heb verbeterd.
Fysiotherapie in Amsterdam

Op zondag 27 maart 2022 liep ik voor de derde keer de Zestig van Texel. Voor mij is dit een heel bijzondere race. Ik ben geboren en getogen op Texel dus deze wedstrijd voelt altijd als een thuiswedstrijd. 

De Zestig van Texel is het domein van de ultralopers. Dat is een subcultuur binnen de hardloopwereld met hardlopers voor wie een marathon niet genoeg is.

Ik had zelf ook niet verwacht dat ik zo snel zou zijn.

De Zestig van Texel is een evenement dat elke twee jaar plaatsvindt. In 2017 deed ik voor het eerst mee, toen liep ik hem in 5 uur en 59 minuten. In 2019 voltooide ik hem in 5 uur en 32 minuten en in 2022 (een jaar later vanwege corona) was ik na 4 uur en 39 minuten binnen! Er is dus sprake van een progressieve trend.

Met name het eerste deel van het parcours staan een aantal ontberingen op je te wachten. De twee strandetappes zijn pittig en je bent continu bezig met zoeken naar de ideale lijn, zodat je niet over het mulle zand hoeft te lopen. Ook de duinovergangen zijn door het mulle zand erg uitdagend, maar je kunt er ook genieten van het schitterende landschap. Het tweede deel voert door het natuurgebied “De Nederlanden” en de Sluftervallei. Het derde gedeelte gaat langs de vuurtoren en de oostkant van het eiland. Daar liep ik lange stukken over de dijk met de wind in de rug. Het laatste gedeelte gaat over de haven van Oudeschild en daarna over de “Hoge berg” (die niet zo hoog is) met overal om je heen pasgeboren lammetjes.

Het resultaat? Ik werd 5e in mijn aage group op de Zestig van Texel! Ik ben daar heel erg tevreden mee! Dit had ik zelf ook niet verwacht. Mijn verklaring voor dit succes zit in de voorbereiding. Hier heb ik voor mijn gevoel niks laten liggen. De belangrijkste factoren zijn in mijn ogen: 

  • Voeding
    Ik verloor 5 kg, 4% vet en 4 cm omtrek en kreeg veel meer energie met hulp van @friasfoodcoaching. Ik ben niet minder gaan eten, eerder meer. Ik denk dat ik eerder vaak net te weinig at waardoor ik hongerig werd en daardoor verkeerde keuzes maakte.
  • Schoeisel
    Hoezeer ik ook van minimalistisch schoeisel hou, om hard te gaan doet een carbonplate echt wonderen. Dank aan
    @all4runningstore voor fantastische hulp en advies. De Nike ZoomX Vaporfly Next% 2 is echt een wonder schoen. Niet alleen is de schoen mega snel en comfortabel. Ik had de volgende dag nauwelijks spierpijn. Het is jammer dat de schoen niet goedkoop is. Verder niets dan lof! De trainingen deed ik trouwens op de Nike Air Zoom Tempo NEXT%; ook een hele fijne en snelle schoen.
  • Efficiënt trainen
    Ik train volgens de veel omstreden én geprezen methode van Stans van der Poel. Het enige wat ik kan zeggen is dat het voor mij fantastisch werkt. Je doet namelijk weinig lange duurlopen maar wel vaak pittige tempolopen. Zo kun je met weinig tijd heel efficiënt trainen. Op deze manier kan ik ondanks een druk leven toch voldoende tijd vinden om te trainen en te herstellen.
  • Rust
    Vroeg naar bed! Een opgeladen batterij zorgt voor een frisse start de volgende dag. Dit maakt echt een groot verschil.
  • Loophouding
    Ik heb de laatste maanden heel veel aandacht besteed aan het verbeteren van mijn loophouding. Er zijn nog steeds verbeterpunten, maar dit heeft echt wonderen gedaan.

 

Wil je meer weten over mijn voorbereiding, trainen met de methode van Stans van der Poel of hoe je je loophouding kunt optimaliseren? Ik help je graag op weg naar jouw hardloopdoel! Neem contact met mij op via ons contactformulier rechtsboven deze pagina. Succes! 🖤

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Fysiotherapie in Amsterdam

Auteur

Frans Brouwer

Frans Brouwer

Fysiotherapeut & looptrainer
Aanwezig ma, di & vr