Do’s & dont’s voor het trainen van core stability

Leestijd: 5 min

Wij zien bij ons in de praktijk vaak sporters met blessures die voorkomen hadden kunnen worden met een goede core stability (romp stabiliteit).
Fysiotherapie in Amsterdam

Wat is core stability?

Train jij je core stability? Grote kans van niet, er zijn namelijk veel sporters die dit onvoldoende trainen. Wij zien bij ons in de praktijk vaak sporters met blessures die voorkomen hadden kunnen worden met een goede core stability (romp stabiliteit). Daarom adviseren wij om core stability training een belangrijk onderdeel te maken van jouw workout.

Het uitvoeren van een beweging begint allemaal bij het aansturen van de core stability spieren. Dit corset van spieren bevindt zich tussen het middenrif en de bekkenbodem. Voorafgaand aan iedere beweging, gaat er een signaal vanuit de hersenen naar deze spieren. Dit is namelijk de basis van waaruit bewegingen plaats kunnen vinden. Het centrum van het lichaamszwaartepunt bevindt zich in het gebied rond de navel. Vrijwel iedere beweging begint in de romp. De wervelkolom en de core stability spieren zijn de kern van het lichaam. Worden deze spieren niet optimaal gebruikt? Dan bestaat er een hoog risico op blessures en kun je minder prestatie leveren. De belangrijkste spieren zijn de musculus transversus abdominus en de musculus multifidus. Deze spieren worden ook wel lokale stabilisatoren genoemd. Naast de lokale stabilisatoren, heeft het menselijk lichaam ook globale stabilisatoren zoals de rugspieren, buikspieren en de bilspieren. Deze spieren zijn betrokken bij alle houdingen en bewegingen van de wervelkolom.

Begin eerst eens met het trainen zonder gewichten.

Meest gemaakte core stability fouten

Een van de grootste fouten is het niet trainen van de core stability spieren. Veel sporters gebruiken fitnessapparaten bij het trainen van de core stability spieren, zoals een abdominal crunch of een back extension. Begin eerst eens met het trainen zonder gewichten. Bijvoorbeeld door te planken. Als de oefeningen met eigen lichaamsgewicht correct kunnen worden uitgevoerd, kan daarna de training verzwaard worden met extra gewicht of met apparaten. Wanneer je een goede basis hebt ontwikkeld zijn er nog vele andere functionele oefeningen die je kunt doen om je core nog sterker te maken zoals bijvoorbeeld squats, lunges en deadlifts.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Fysiotherapie in Amsterdam

Auteur

Frans Brouwer

Frans Brouwer

Frans is een fysiotherapeut en hardlooptrainer met bijzondere interesse in de voet, inspanningsfysiologie, hardloopblessures, triathlon, marathon, ultra- en trailrunning.